My Theresa CEO Micheal Kliger over de overname van Yoox Net-a-Porter
Ultra high end mode online aanschaffen en onwaarschijnlijk goede service krijgen. De doelgroep die hiernaar op zoek is heeft de middelen om te kopen wat ze maar willen, waxnneer en waar ze maar willen. De strijd om deze klanten voor je te winnen is moordend. Michael Kliger, CEO van My Theresa, legt uit waarom de luxe e-commerce markt in het hoogste segment zo uitdagend is. “Onze strategie is gericht op de meest vermogende en meest frequente kopers. Een klant moet ongeveer 80 aankopen bij My Theresa doen voordat wij de kosten voor hun acquisitie terugverdienen. Om die reden focussen we ons dus puur op klanten met een zeer hoge waarde.”
Die aanpak werkt. My Theresa is als een van de weinige online luxury multi-brand stores winstgevend. Het platform neemt het verlieslijdende Yoox Net-a-Porter, ook wel YNAP genoemd, over van Richemont (eigenaar van o.a. IWC Schaffhausen, Van Cleef & Arpels, Chloé). Michael: “My Theresa is uniek omdat we winstgevend en schuldenvrij zijn. We verkeren in een sterke financiële positie. Belangrijk onderdeel van onze benadering ten aanzien van YNAP wordt het benutten van de infrastructuur die Mytheresa reeds heeft opgebouwd in de luxe divisie. En het stroomlijnen en vereenvoudigen van de bedrijfsvoering.”
Het kon nog wel eens een harde dobber worden. De afgelopen twaalf maanden waren roerig in de luxe e-commerce markt. In april werd Farfetch, dat verlies leed, voor een fractie van zijn oorspronkelijke waarde verkocht. Matches Fashion werd na overname door de Frasers Group in maart definitief gesloten. Michael Kliger gelooft echter in de plannen om YNAP naar winstgevendheid te leiden. “Maar succes niet zal komen door enkel op kosten te besparen. Werkelijk succes van Net-a-Porter zullen we genereren door het leveren van “het juiste assortiment aan de juiste klant op het juiste moment.”
Zodra de overname begin volgend jaar rond is, wordt Mytheresa een bedrijf met een waarde van 3 miljard dollar.