Techtalk Retail 2024
Techtalk Retail 2024
Eerlijke inzichten van beslissers in retailtechnologie
Afgelopen donderdag vond de tweede editie van TechTalk Retail plaats. Bij Bistro Lof op Landgoed Parc Broekhuizen verzamelden vooraanstaande Nederlandse CIO’s en CTO’s van grote consumentenmerken zich om ongestoord te netwerken. En om te luisteren naar de sterke panelists die werden afgevaardigd door Wehkamp Retail Group, AS Watson en PLUS Retail. Omdat ook een aantal CEO’s naar Leersum waren afgereisd ontstond er een goede mix van technologie en business.
Met gasten van Ahold Delhaize, Jumbo, Picnic, pure players als Fonq en jonge merken als My Jewellery en Clay and Glow is TechTalk Retail een event waar traditionele retail en ‘digital natives’ elkaar inzichten bieden. Dit intieme event is ontwikkeld om met een select gezelschap van C-level beslissers dieper in te gaan op topics waarmee grote consumentenmerken worstelen. En om waardevolle verbindingen met elkaar aan te gaan. Bij deze tweede editie werd gesproken over de manier waarop een CTO de rest van de board kan overtuigen om – in een tijd waarin marges onder druk staan en de concurrentie moordend is – te investeren in techniek waarmee oplossingen worden geboden voor de genoemde uitdagingen. Ook behandelde het panel onderwerpen als de schaarste aan tech talent en de noodzaak van een common language binnen boards.
Panel TechTalk Retail 2024
Stephan Bosman, Head of Digital en E-commerce bij PLUS Retail, dat recentelijk geheel is gemigreerd naar composable commerce met behulp van commercetools en andere partijen uit de MACH Alliance.
Jon Higgins, CTO van Wehkamp Retail Group. Jon is expert in het omgaan met het oplossen van tech debt en groot voorstander van het inzetten van composable commerce. Hij raadde de gasten aan om het aanschaffen van bepaalde techniek als reële optie te overwegen om zo je eigen schaarse IT-talent de ruimte te geven om de dingen te bouwen die je nergens kúnt kopen.
Roland van den Berg, Director Online Business bij AS Watson. Roland deelde onder andere insights over de market place van Kruidvat die sinds enkele maanden live is en die op composable commerce draait.
Nicole Lesterhuis, Fractional Digital Leader & Program Manager TechTalk Retail, begeleidde de paneldiscussie.
De unieke mix van industrieën en de verschillende stadia van composable adoption onder de panelleden beloofde een diepgaande en eerlijke verkenning van de onderwerpen. Wat er besproken werd is niet geregistreerd zodat alle aanwezigen zich vrij konden uitspreken. Voor geïnteresseerden is er een handige Action Guide voor Commerce Leaders beschikbaar. Deze kun je opvragen bij Webhelden. Je bent dan ook als eerste op de hoogte wanneer de volgende editie van TechTalk Retail plaatsvindt. Hieronder een kleine greep uit de inzichten, de rest is voorbehouden aan onze gasten en de inschrijvers voor 2025.
• Composable Commerce biedt maximale flexibiliteit en wendbaarheid: Het stelt bedrijven in staat razendsnel te reageren op marktveranderingen en klantbehoeften. Dit is cruciaal in een competitieve markt waar marges onder druk staan en kosten stijgen.
• Vertrouwen bouwen bij de board is essentieel voor buy-in: Het behalen van board-level buy-in voor digitale transformatie vereist dat je voortdurend tastbare resultaten levert. Dit opbouwen van vertrouwen is de sleutel tot verdere investeringen in technologie.
• Tech-inzicht is net zo belangrijk voor de board als financiële expertise: Om strategische, lange termijn beslissingen te nemen, moeten alle bestuursleden een basisbegrip van technologie hebben. Dit is essentieel voor het maken van toekomstgerichte keuzes die de concurrentiekracht van het bedrijf versterken.
Start Tomorrow!
Het panel eindigde de talkshow met de grootste eye-openers die tijdens de break-outs door gasten waren gedeeld. Dé boodschap aan de zaal: start je composable commerce journey zo snel mogelijk en laat je adviseren door industriegenoten die deze stappen al hebben gezet. De panelleden staan open voor contact met peers omdat met gezamenlijke inspanning een succesvolle toekomst van retail bestendigd kan worden. Composable architectuur is de sleutel om concurrentievoordeel en flexibiliteit te behouden in een dynamisch landschap.
TechTalk Retail is mede mogelijk gemaakt door founding partner commercetools en door Google Cloud.