Talkshow van DHL e-Commerce en Webhelden over verduurzaming binnen e-commerce

Wordt 2023 het jaar van de groene voornemens? Niet als het aan de bestuurders van Vitaminstore, Naïf, MUD Jeans en Xenos ligt. Zij gaan voor actie. Concrete plannen daarvoor en de eerste stappen werden dit jaar al gezet. Daarover vertellen ze in Green Table, de eerste talkshow van DHL e-Commerce en Webhelden over verduurzaming binnen e-commerce. 
RTL Z-presentatrice Frederieke Hegger gaat in gesprek met Bert van Son, Sjoerd Trompetter, Linda Keijzer en Sandra Schillemans. We weten dat pakketten nog steeds voor 50 procent uit lucht bestaan. Onder andere daardoor hebben verpakkingen grote impact op het milieu. Kan een re-usable bag een alternatief zijn? Dit initiatief en andere oplossingen worden in de uitzending onderzocht en besproken door ons panel. Daarnaast praten de gasten ook over productie, inkoop en consumentengedrag. 
Bekijk de video van de Green Table Talkshow.

De kartonberg

De opnames van de talkshow vonden plaats bij De Groene Afslag in Laren. Hier is het hoofdkantoor van MUD Jeans gevestigd en voor ‘denim disruptor’ Bert van Son was het dus een thuiswedstrijd. “Bij MUD Jeans zijn we iedere dag bezig met verduurzaming, dat doen we natuurlijk met ons product. De jeans. Ook met het business model van het leasen van spijkerbroeken. Maar we verzenden nog steeds met kartonnen dozen. Gerecycled karton, dat wel. Dat komt omdat de andere oplossingen die we hebben getest, waaronder een re-usable verzendverpakking, onvoldoende werkten. Ik ben benieuwd naar de bevindingen van de andere talkshow gasten als het op die verpakkingen aankomt. Interessant om te horen hoe zij hun producten en andere processen verduurzamen.”   


Sandra Schillemans van Vitaminstore vertelt dat duurzaamheid in het DNA van het merk zit. De vitaminen en andere producten van het huismerk zijn duurzaam verpakt. Er is een rebranding van de verzendverpakkingen gepland voor 2023 en daarbij is verduurzaming een speerpunt. Sandra: “Omdat we dit aan het onderzoeken zijn ben ik vandaag hier. Leuk om te kunnen delen wat wij hebben geconstateerd, wat we al hebben ontwikkeld. Misschien kom ik door de ervaringen van de studiogasten op ideeën.” Sjoerd Trompetter, founder van Naïf, sluit zich daarbij aan. “Onze producten en de verpakkingen zijn volledig duurzaam, over de verzendverpakkingen hebben we ook zeker nagedacht. Duurzame inkt, FSC-karton. Maar de stapels karton en plastic in mijn eigen garage zijn absoluut een punt van ergernis. Ik wil graag meer weten over de uitvoerbaarheid van een herbruikbare verzendverpakking. Hoeveel verzendbewegingen gaat zoiets mee? Welke andere procesaanpassingen zijn er dan nodig? Stel dat een fulfilmentpartij dit zou gaan aanbieden – wij besteden onze fulfilment namelijk uit – dan zou het voor Naïf interessant kunnen zijn.”


Luxe merk, luxe verpakking?

Linda Keijzer van Xenos vertelt Frederieke en de kijker over de manier waarop Xenos recentelijk de ’nature impact’ van elk product in de schappen van de winkels en de webshop in kaart heeft gebracht. Met een erkend rating programma is gemeten hoe natuur- en mensvriendelijk de grondstoffen, het productieproces en de lifecycle van elk product zijn. Hiermee beschikt Xenos over een schat aan data. Daarover heeft Marieke van der Heijden van Bol.com, die in het studiopubliek zit een vraag. Presentatrice Frederieke wil van Linda weten hoe Xenos omgaat met de verzendverpakkingen. Linda heeft op haar beurt een vraag voor de toehoorders in de studio en voor jou, de kijker. In het publiek zitten de sustainability managers van onder andere JOSH V, Mr. Marvis en Cortina. Deze premium merken herkennen de uitdagingen omtrent verzendverpakkingen. Yenneke de Moes deelt een paar eye openers naar aanleiding van tests die het luxe modemerk deed. Het blijkt dat het laten meedenken van de consument een kwestie van een lange adem is, maar dat het cruciaal is om echte slagen te maken in de verduurzaming op het gebied van verpakkingen.
We sloten de opname af met een informele borrelen een walking dinner in het restaurant van de Groene Afslag.