Talkshow van DHL e-Commerce en Webhelden over verduurzaming binnen e-commerce
De kartonberg
De opnames van de talkshow vonden plaats bij De Groene Afslag in Laren. Hier is het hoofdkantoor van MUD Jeans gevestigd en voor ‘denim disruptor’ Bert van Son was het dus een thuiswedstrijd. “Bij MUD Jeans zijn we iedere dag bezig met verduurzaming, dat doen we natuurlijk met ons product. De jeans. Ook met het business model van het leasen van spijkerbroeken. Maar we verzenden nog steeds met kartonnen dozen. Gerecycled karton, dat wel. Dat komt omdat de andere oplossingen die we hebben getest, waaronder een re-usable verzendverpakking, onvoldoende werkten. Ik ben benieuwd naar de bevindingen van de andere talkshow gasten als het op die verpakkingen aankomt. Interessant om te horen hoe zij hun producten en andere processen verduurzamen.”
Sandra Schillemans van Vitaminstore vertelt dat duurzaamheid in het DNA van het merk zit. De vitaminen en andere producten van het huismerk zijn duurzaam verpakt. Er is een rebranding van de verzendverpakkingen gepland voor 2023 en daarbij is verduurzaming een speerpunt. Sandra: “Omdat we dit aan het onderzoeken zijn ben ik vandaag hier. Leuk om te kunnen delen wat wij hebben geconstateerd, wat we al hebben ontwikkeld. Misschien kom ik door de ervaringen van de studiogasten op ideeën.” Sjoerd Trompetter, founder van Naïf, sluit zich daarbij aan. “Onze producten en de verpakkingen zijn volledig duurzaam, over de verzendverpakkingen hebben we ook zeker nagedacht. Duurzame inkt, FSC-karton. Maar de stapels karton en plastic in mijn eigen garage zijn absoluut een punt van ergernis. Ik wil graag meer weten over de uitvoerbaarheid van een herbruikbare verzendverpakking. Hoeveel verzendbewegingen gaat zoiets mee? Welke andere procesaanpassingen zijn er dan nodig? Stel dat een fulfilmentpartij dit zou gaan aanbieden – wij besteden onze fulfilment namelijk uit – dan zou het voor Naïf interessant kunnen zijn.”
Luxe merk, luxe verpakking?