Profiel van een Webheld: Jeremiah!

Hét merk zijn waar de Nederlander (en inmiddels ook de Vlaming) aan denkt als er een huis ingericht moet worden. Met een uniek aanbod, keuzehulp en heel veel inspiratie mensen helpen een thuis te creëren waar ze trots op zijn. Dat is elke dag weer het streven bij fonQ. De eindverantwoordelijkheid om die doelen te behalen, ligt bij een inspirerende jonge bestuurder uit het Webhelden-netwerk: Jeremiah Albinus.

Naam: Jeremiah Albinus

Wereldburger: sinds 1983

Webhelden-lid: sinds 2013

Commerce interesses: online marketing, platformen, automation

Grootste les: “Om te winnen zijn een gedeelde visie, gedisciplineerde executie en gezamenlijke trots op de onderneming nodig”

“Buiten gaat het altijd sneller dan binnen”

Op Jeremiah kun je rekenen. Of het nu gaat om zijn aanwezigheid bij een event of om een advies: hij is immer bereikbaar voor mede-ondernemers en -bestuurders. Dat kost tijd. Die hij niet in overvloed heeft. Waarom is hij hier gul mee? “Het opbouwen en onderhouden van een netwerk is belangrijk in de rol van een CEO. Misschien nog wel meer in een dynamische branche als e-commerce, waar veel samenwerking plaatsvindt. Ik geloof niet dat het naar binnen gekeerd ‘zero-sum game’ denken je als leider ver brengt. Want los van de negatieve energie gaat het buiten altijd sneller dan binnen en is het waardevol om daarvan op de hoogte te zijn.”

Wat is het aan jouw rol bij fonQ, aan dit merk, dat maakt dat je er al zo lang voor 200% voor gaat?

“What’s not to like? De mix van technologie en marketing is voor mij ideaal. En fonQ is een zorgvuldig opgebouwd merk dat ambitieuze collega’s aantrekt. Mensen die iets met retail, tech of interieur hebben. En elke nieuwe fase van de onderneming heeft me gedwongen om mezelf opnieuw uit te vinden. Van startup naar extreme groei tot consolidatie. Van strategische wijzigingen naar verlies en weer naar winst. Het vallen, opstaan en vechten voor een product waar je in gelooft verveelt mij niet.”

Wat boeit je het meeste in online retailing?

De dynamiek, het dicht op de markt en consument zitten, maar ook de verandering. Ik ga aan op het commercieel inspelen op veranderend consumentengedrag, omdat het zit op het snijvlak van technologie, marketing en transformationeel leiderschap. In het geval van fonQ zijn we met elkaar bezig om de home & living retailmarkt te digitaliseren.

Hoe ziet een typische werkdag er voor jou uit?

“Voor zessen gaat de wekker. Ik neem een uurtje voor meditatie, reflectie middels journaling, het lezen van (blog)feeds. Zo bereid ik de dag mentaal voor. Afhankelijk van de dag ga ik sporten, meetings voorbereiden, koffie drinken met mijn vriendin. Om 09.00 uur ben ik op kantoor. Meestal is de dag voor 70% gevuld met afspraken, overige tijd vult zich vanzelf. Een enkele avond werk ik door, maar mijn voorsprong pak ik meestal in de ochtend. Afspraken in mijn woonplaats Amsterdam combineer ik met thuiswerken”.

Digital detox in de Pyreneeën

We zagen de foto’s van je digital detox in de Pyreneeën voorbij komen. Wat betekent zo’n hiking-trip voor je?

In mijn studententijd heb ik hiken leren waarderen: met een volle backpack een kleine week in de natuur, zo ver mogelijk weg van mijn laptop. De fysieke uitdaging, de pure natuur, de verbinding met goede vrienden. Dit doe ik nu al 8 jaar met dezelfde groep vrienden en onze jaarlijkse hike is elk van ons veel waard.”

“Voorwaarden die ik aan mezelf als leider stel: overzicht creëren en voorwaartse energie scheppen.”

Je werkt zo lang bij fonQ dat je meerdere pieken en dalen hebt meegemaakt. Wisselingen van eigenaren, van management. En wisselende economische omstandigheden. De e-commerce sector heeft het momenteel moeilijk. Hoe is het om deze keer aan het roer te staan?

“Not my first rodeo. Voor COVID waren er ook uitdagingen waarbij ik als directielid of als MT-lid in de lead stond. Dat geeft soms stress, maar dan bedenk ik: heb ik overzicht? Zo niet, dan is mijn eerste prioriteit om dat te creëren. Is er wel overzicht, dan stel ik mezelf de vraag of iemand met dezelfde kennis en kunde tot dezelfde beslissingen zou komen. En ik bekijk eerlijk of ik wel voldoende voorwaartse energie schep. Als het antwoord ja is op de laatste twee vragen, dan weet ik dat ik het maximale eruit haal en de juiste dingen doe. En uiteraard word ik in het proces voldoende gespiegeld door mijn omgeving. Dat houdt me scherp.”

Wanneer denk je dat de markt waarin fonQ zich begeeft zal herstellen, wat zal daarvoor nodig zijn? En wie gaan het overleven in de (online) woonwereld en wie niet?

“Wat ik voorzie: de markt blijft voorlopig taai, het aanbod is groter dan de vraag. De keten wordt op veel punten tegelijk duurder, wat dwingt tot versnelde professionalisering en automatisering. Ook gaan economische basisprincipes nog meer gelden: schaal, flexibiliteit in variabele kosten en onderscheidend vermogen in merk en product. Zonder economies of scale is de enige mogelijkheid voor marge het bezit van een uniek product, dat niet makkelijk kopieerbaar is. Veel omnichannel-spelers blijven zich focussen op de integratie van online en offline. Generalistische pure players richten zich op schaal. Specialist pure players richten zich op verticale ketenintegratie of additionele services. Op dit vlak werkt fonQ sinds kort aan haar eigen merk, aan montageservice, persoonlijk interieuradvies en de verdere uitbouw van haar curated marketplace om te groeien als hét startpunt op het gebied van interieur.”

Shoppers met tijdsgebrek of twee linkerhanden: montageservice

fonQ breidt haar platform uit naar een full-service platform en een one-stop-shop voor Home & Living. Onder andere met montageservice. Wat kun je daarover vertellen?

“Dit is opgezet in samenwerking met Zoofy. Een fonQ klant die zelf gezegend is met twee linkerhanden en daarom zijn/haar kast, tafel of lamp liever laat installeren koopt de service in bij fonQ, maar plant vervolgens via het Zoofy platform een afspraak met een monteur in.”

In de sector home & living is duurzaamheid steeds meer een hard criterium waar de consument op selecteert, welke stappen zet fonQ hierin?

“In de brede e-commerce sector wordt er gewerkt aan een overkoepelende standaard die de hele keten doorlicht: van productie en aanbod tot aan levering en retouren. fonQ werkt hieraan mee door inzichten uit de praktijk te delen. Ook is fonQ zelf continu in ontwikkeling op dit gebied. We zijn verhuisd naar een duurzaam pand, hebben verbeteringen in de logistiek en in retouren doorgevoerd. Daarbij komt nu de recente samenwerking met Reliving, waardoor vintage producten naast nieuwe artikelen worden verkocht op het platform. Een deel van de producten kan gefilterd worden op duurzame kwaliteiten. We blijven bewust stappen zetten om een duurzamere propositie neer te zetten, maar willen onszelf hierin zeker niet op de borst kloppen. Er is nog genoeg te verbeteren in de komende jaren.”

Webhelden is een community voor en door bestuurders van merken en webshops. Alleen samen houden we elkaar en de sector scherp. Samen komen we tot geslaagde events. Voor het eerste Webhelden Padel Toernooi bouwen we een restaurant op een padelbaan. Jeremiah heeft namens fonQ aangeboden om het mede in te richten zodat we onze gasten kunnen ontvangen in een setting die bij Webhelden past. Er is gekozen voor fauteuils en zitjes van o.a. het merk ‘by fonQ’ in combinatie met opvallende accessoires voor een fonQy look. Kom je ook een balletje slaan en tafelen met Jeremiah?