Duitse unicorn commercetools ontketent revolutie met headless commerce

En CEO Dirk Hörig is dol op de Nederlandse consument

Een sportieveling die alleen een pak draagt als het echt moet: Dirk Hörig (43) is geen doorsnee CEO. En dat komt mooi uit, want hij leidt geen doorsnee bedrijf. Met commercetools brengt hij flexibiliteit en vindingrijkheid naar de wereld van e-commerce én het Webhelden Diner op 19 mei.

“ ‘Zwaargewichten’ als H&M, Audi en Danone zijn dankzij commercetools ineens wendbaar geworden”

Ooit woonde Hörig in Los Angeles, waar Duitse formaliteit geen plaats heeft. De jonge ondernemer nam T-shirts en een relaxte vibe mee terug naar thuisbasis München, waar commercetools in 2006 het levenslicht zag. De firma ontketent een revolutie in headless commerce. Dat bedrijven daar warm voor lopen moge duidelijk zijn: ‘zwaargewichten ’ als H&M, Audi en Sephora zijn dankzij commercetools ineens wendbaar geworden. Ook Nederlandse frontrunners als Just Eat Takeaway, Otrium, Eurail en Casa International zijn klant van de Duitse disruptor.

Het hoofdkantoor van commercetools heeft er inmiddels satellietkantoren bij in Spanje, Portugal, het Verenigd Koninkrijk, Australië, China en de Verenigde Staten. In 2018 kwam het bedrijf dan eindelijk naar Amsterdam, waar Hörig bij een van zijn eerste bezoeken bijna extatisch werd van het kopen van een fles jus d’orange, vertelt hij in gesprek met Webhelden. “Betalen bij die supermarkt kon alleen digitaal. Je kon er zelfs met Paypal en in cryptocurrency afrekenen. Ik was hartstikke verbaasd. Zoiets zou niet werken in Duitsland.”

Hauke Rahm, VP Customer Success bij commercetools.

Uitchecken is zo gepiept
Sindsdien is de CEO gefascineerd door de Nederlandse markt. “Op digitaal vlak is Nederland een stuk verder dan onze thuismarkt. Consumenten adopteren nieuwe technologieën een paar jaar sneller dan in andere Europese landen.” Een tech-savvy consument stelt hogere eisen aan e-commerce, weet Hörig. “Nederlanders verlangen een uitzonderlijk goede customer journey. Daarom is het een competitieve markt waar wij in thuishoren. Ik zie ernaar uit om op het Webhelden Diner te discussiëren over innovatie en de toekomst van headless commerce.”

Maar wat kunnen Nederlandse klanten het komende jaar verwachten van commercetools? Het team wil de flexibiliteit en schaalbaarheid van het product verder vergroten, “en daarbij gaan we verder dan wat nu gebruikelijk is in de markt”. Spannend is ook de komst van een vooraf samengesteld headless e-commerce “starter kit” onder de naam commercetools for Growth, dat speciaal bedacht is voor “technology-minded” B2C en D2C merken en retailers om moderne shopping ervaringen te creëren op meerdere kanalen zonder eigen developer teams.

Wat is headless commerce?
Headless commerce is het gebruik van verschillende systemen voor de voor- en achterkant van digitale commerce kanalen. Met een e-commerce oplossing van commercetools die als ware bestaat uit API’s en microservices (legoblokjes) en die geheel cloud-native gebouw is, kunnen klanten bouwen, veranderen en aanpassen zonder beperkingen. Dat leidt tot zeer innovatieve en rijke customer journeys – zonder het gedoe van IT bottlenecks en upgrades.

“Ik zie ernaar uit om op het Webhelden Diner te discussiëren over innovatie en de toekomst van headless commerce.”

Zit die IPO er al aan te komen?
Al die plannen worden gefinancierd met onder meer een Series C die onlangs 120 miljoen euro aan investeringen opleverde (en de waardering van commercetools katapulteerde naar 1,6 miljard euro). What’s next? Een beursgang? “Die vraag krijgen we vaker”, zegt Hörig lachend. “Maar dit bedrijf legt de focus op de lange termijn en duurzame groei. We willen volgend jaar met 700 medewerkers zijn en die groei vergt veel aandacht. Ik wil onze klanten niet alleen nu, maar ook in de toekomst bijstaan.”