2032: Een House of Rituals in elke Europese hoofdstad

Rituals founder Raymond Cloosterman gastheer van ‘de 22 van ‘22’ - Webhelden

“Wij zijn veel verder dan mensen denken, zeggen en willen geloven, soms is het daarom belangrijk om te vertellen wat je doet”. Op de vraag waarom Raymond heeft ingestemd om een intiem diner met andere CEO’s en founders te hosten heeft hij een duidelijk antwoord. Hij wil met peers het gesprek aangaan over de doelen die hij voor zijn merk heeft gesteld en haalt ook veel inspiratie uit andere branches. “We leggen de lat erg hoog op meerdere vlakken.” Onlangs verkreeg Rituals B Corp status, duurzaamheid is een van de belangrijkste pijlers voor het beautymerk. En er worden grote investeringen gedaan in verdere digitalisering.

“If you can dream it, you can do it”

De luxe wereld van Rituals is in principe al volledig omnichannel. Toch is het allemaal nog maar net begonnen in de ogen van de Brabantse topondernemer. Het verbinden van de online en de offline experience kan nóg beter dan wat je als consument nu al beleeft in de flagship store ‘House of Rituals’. De heer Cloosterman ziet het in het oog springende pand aan het Spui, waarin een waar beauty- en wellness walhalla zich aan je ontluikt, als een real time laboratorium. Een ‘lab’ van 1900 meter waarin gasten volledig worden ondergedompeld in alles wat Rituals te bieden heeft. “Dit concept is een cadeau dat wij onszelf gegeven hebben voor onze 20ste verjaardag. Hiermee duwen we onszelf uit de comfortzone en creëren we een basis voor de volgende 20 jaar”. In het warenhuis kunnen nieuwe producten en design concepten worden getest om het merk daarmee naar een volgend niveau te brengen. Alles wat je ogen zien en wat je handen voelen, kan met een paar swipes bij je thuis worden afgeleverd.

‘If you can dream it, you can do it’
De slogan van Walt Disney heeft de Rituals topman altijd aangesproken. Groot dromen zit in zijn natuur. Het is ook een vereiste voor een ondernemer volgens Cloosterman. “Een van mijn dromen is dat er over 10 jaar in elke Europese hoofdstad een House of Rituals te vinden is”. En bij Europa houden de plannen niet op. Het merk wil ook verder uitbreiden richting Azië en een nog stevigere positie binnen het digitale speelveld innemen. Afgelopen jaar was een kwart van de inkomsten al toe te schrijven aan digital sales en het streven is om dit percentage aankomend jaar te verhogen. Rituals’ B Corp status en alle ambities op het gebied van sustainability hebben ook geleid tot nieuwe concrete doelen.

ri-image-2

Rituals wil het leidende ‘wellbeing beautymerk’ worden. “Op dit gebied willen we onszelf ook continu uit de comfortzone duwen. Over 2 á 3 jaar willen we dat 90 % van alle producten van natuurlijke oorsprong is en dat we nagenoeg een ‘zero waste’ merk zijn. We gaan laten zien dat een luxury brand en sustainability wel goed samen kunnen gaan”. Cloosterman citeert Apple oprichter Steve Jobs: de buitenkant moet net zo mooi zijn als de binnenkant.”

Buiten je eigen branche kijken
Apple en Tesla zijn merken die Cloosterman inspireren. Sowieso kijkt hij voor inspiratie graag naar andere branches, andere mensen en andere landen. Dit, gemixt met een grote dosis nieuwsgierigheid, de wil om te winnen en de kunst om te accepteren dat je niet alles weet, dragen volgens hem bij aan het succes van Rituals. “Ga vooral om de zoveel jaar op ontdekkingsreis”. Zijn meest recente inspiratietrip naar Japan gaf Cloosterman het idee voor de toekomstige cadeauverpakkingen. “In Japan moet een cadeau steeds mooier worden naarmate je het verder uitpakt. Voor de feestdagen dit jaar hebben we de meest briljante cadeauverpakking ooit”.

Ook het idee voor Rouhi, het eigen restaurant in House of Rituals, werd geboren in Japan. Cloosterman “Het maakt de totaalbeleving, de prikkeling van alle zintuigen, compleet. We gaan terug naar de basis. Beauty begint van binnenuit door goed voor jezelf te zorgen.”

Op 12 mei verwelkomt Raymond Cloosterman 22 gasten van Webhelden in zijn thuis, in House of Rituals. Een inspirerende, zinvolle culinaire ontdekkingsreis volgt. Wat ons betreft is het uiterst bijzonder en waardevol dat Raymond, precies nu zijn bedrijf 22 jaar bestaat, gastheer zal zijn van ‘De 22 van ‘22’. Deze ervaring is eenmalig en uniek en wordt mede mogelijk gemaakt door Adyen en Klarna. Heb je interesse in de premium commerce events van Webhelden, schrijf je dan in op onze mailing list.

“Ga vooral om de zoveel jaar op ontdekkingsreis”

Cloosterman startte Rituals in het jaar 2000 in een kleine ruimte aan de gracht. Toen de eerste winkel opende, won de start up klanten via mond-tot-mondreclame, dus zonder te adverteren. Vier jaar later werd de tweede winkel geopend. Raymond verwacht dit jaar af te sluiten met 1.000 eigen punten, verkooppunten in 3.000 partner stores en 50 winkels op luchthavens. Vandaag is Rituals actief in 30 landen en heeft het beautymerk een omzet van 1 miljard euro. Er meer dan 8.000 mensen.