Nieuwkomer in e-commerce: Mama Deli en Marielle Smit

“Eerst de basis goed opzetten. Maar het zit er wel in dat we investeerders zoeken om écht op te schalen.”

Marielle Smit (30) is nieuw in de wereld van e-commerce & retail. Ze startte haar bedrijf Mama Deli in 2021, en bracht een nieuw product op het gebied van baby- en peutervoeding op de markt. De vriesverse voeding wordt verkocht via een eigen webshop en online grootgrutters Picnic en Crisp pikten het merk vrijwel vanaf de start op. De recensies van ouders over de kwaliteit van de producten en de service zijn uitstekend, de gesprekken met fysieke supermarkten zijn gestart.

Smooth sailing voor Mariëlle en haar kersverse team van onder meer voedingsexperts, producenten en distributeurs. Maar de onderneemster heeft allesbehalve een soepel jaar achter de rug. Ze begon Mama Deli terwijl ze intussen probeerde alle ballen hoog te houden voor de mensen achter haar eerste bedrijf. Die onderneming, een succesvol bedrijf in de hospitality, had zwaar te lijden onder de crisis. “Het afscheid moeten nemen van een groot deel van ons team was één van de moeilijkste dingen die ik ooit heb moeten doen. Het was een vreselijke periode.”

Rekenen. Wanneer stoppen en hoe kun je met weinig iets starten?

Het moest uit haar tenen komen, maar ze vond de kracht om gelijktijdig goed te zorgen voor de medewerkers en de relaties van haar eerste bedrijf én om haar plannen voor Mama Deli uit te werken. Om te starten op totaal onbekend terrein. “Ik heb enorm getwijfeld. Was het verstandig om iets nieuws te starten terwijl het huidige bedrijf in de brand stond? Maar na verwoede pogingen om andere markten in de hospitality branche aan te boren, na alle negatieve geluiden over het langer duren van de crisis, heb ik besloten om het bureau zo netjes mogelijk te parkeren tijdens COVID. En ondertussen door te pakken met dit nieuwe bedrijf. Het gaf meteen positieve energie.”

Marielle is niet de eerste ondernemer in deze tijd die met het idee speelt om iets anders te gaan doen. Het gros stelt deze stap echter uit. Omdat ze vrezen dat het financieel niet bol te werken is. Daarbij hebben ze al veel verliezen moeten incasseren en hebben ze door de crisis ook mentaal een jasje uitgedaan. Marielle: “Zonder Lotte (Brunninkhuis, Marielles partner bij MME Hospitality), die vanaf het moment dat de event industrie op slot ging begon te rekenen, had ik er heel anders bij gezeten.”

Zij berekende welke stappen we moesten zetten om ons hoofd boven water te houden. Daardoor heb ik mezelf privé niet enorm in de schulden hoeven steken. Met het geld dat ik na 10 jaar ondernemen had verdiend, kon ik iets nieuws starten.”

“Met de opbrengst van een pre-order de eerste kosten gedragen”
“Ik ben op onderzoek uitgegaan in mijn netwerk en heb mensen gevonden met dezelfde drive, die geloven in ons product. Met hen ben ik gaan ontwikkelen en heb ik een fijne distributiepartner gevonden. Om het uitbestede werk te financieren heb ik een maand voor lanceren een pre-order opgezet die we marketingtechnisch goed hadden neergezet. De pre-order liep waanzinnig goed. Met de inkomsten hebben we 100 procent van de eerste kosten kunnen dragen. Ik weet zeker dat ik het heb gered door om hulp te vragen, door in mijn product te geloven en door met creatieve oplossingen mijn schouders eronder te zetten. Dat zou ik een ondernemer die moeite heeft om het hoofd niet te laten hangen willen meegeven, dat er altijd een toekomst is.”

“Dat zou ik een ondernemer die moeite heeft om het hoofd niet te laten hangen willen meegeven, dat er altijd een toekomst is.”

Als Webhelden Marielle interviewt, staat op Nu.nl dat Mama Deli’s whole sale klant Crisp investeerders heeft gevonden in Jitse Groen (Takeaway) en Pieter van der Does (Adyen). Magioni Pizza, een vinding van de Nederlandse Manon van Essen, vond al eerder een investeerder in het Duitse Dr. Oetker. Zou Marielle een investeringsronde ook zien zitten? “Manon is voor mij een groot voorbeeld. En de groei van Crisp is natuurlijk heel gaaf! Met mijn eerste bedrijf heb ik het altijd zonder schulden en externe investeringen kunnen doen, maar Mama Deli is ander bedrijf. Grote kans dat – als we écht willen doorpakken – we daar wel naartoe gaan. Alvorens ik die stap zet, zijn alle kennis en ook de ervaringen van mensen uit bijvoorbeeld het Webhelden-netwerk zeer welkom. We gaan nu eerst goed de basis neerzetten en van daaruit verder.”

www.mamadeli.nl

“Alle kennis en de ervaringen van mensen uit het Webhelden-netwerk zijn welkom!”