Webhelden diner gaat naar 5 november 2020

Waarom we nog nooit zoveel aanmeldingen voor Webhelden hebben gehad

Een plek waar je samenkomt met mensen nèt als jij. Ondernemers en bestuurders. Eigenaren. Enkel‘shapers’van de e-retail. Ieder jaar, middenin het voorjaar. Dat is het Webhelden Diner. Tot dit jaar. Terwijl de voorbereidingen in volle gang waren vertelde Mark Rutte op tv dat alle events tot nader order gecanceld moesten worden. In het belang van de volksgezondheid, in het belang van elk mens. Slikken wel. Die avond besloten we dat Plan B per direct in het werk gesteld zou worden.

En het had, tot dusver, niet beter uit kunnen pakken. Plan B, om het event op te schuiven naar 5 november en het netwerk gedurende de rest van het jaar op een andere manier te bedienen, kreeg grif akkoord van de achterban, de partners van het Webhelden Diner. Een aantal vaste gasten en ‘nieuwe’ Webhelden mailden: “Maakt geen zak uit wanneer het is, ik ben erbij”. De reden? Elke decision maker in e-commerce wil straks, als het weer kan, uit de mond van gelijken horen hoe de vlag erbij hangt.

Niets verbroedert meer dan crisis. Grote jongens geven toe waarin ze kwetsbaar zijn. Nieuwe samenwerkingen worden geboren.

Webhelden wordt Heldenweb

“Ik zie de helft van de omzet verdampen omdat m’n winkels dicht zijn en de kosten wel doorlopen. Online kan dat nog niet goedmaken, spek op de botten zat maar ‘t wordt een mager jaar”, vertrouwt een grote ondernemer ons nuchter toe. Diezelfde dag belt een enthousiaste starter, die in 2019 al furore maakte en voor wie het door Corona gek genoeg helemaal niet meer op kan. De bestellingen schieten door het dak, zijn bedrijf groeit maal zes. Maar ook hij is niet onbezorgd, hij moet net wat teveel consumenten teleurstellen door logistieke beperkingen.

Om het diner te verzetten spreken we de hele week Webhelden en in wat ze met ons delen zien we patronen en matches ontstaan. Het kwartje valt. Waarom tot aan het event wachten met het koppelen van ondernemers als we nu al relevante connecties kunnen maken? Voor ‘groeier-met-logistieke-uitdaging’ sturen we een mailtje naar de grootste Webheld van Nederland. En die mailt binnen een dag terug, tuurlijk wil hij de starter helpen. Twee dagen later bellen ze met elkaar en de starter krijgt advies dat geen consultant had kunnen bieden. Meer matches van Webhelden die elkaar adviseren of samenwerkingen met elkaar onderzoeken zijn op verzoek in de maak. Webhelden = Heldenweb. Wat zullen we veel te bespreken hebben de 5e van november!

“Vóór Corona was duurzaamheid het thema. Op 5 november gaan we zien dat het een dubbele lading heeft gekregen. Welke Webhelden blijken letterlijk ‘duurzaam’ als in wie komen er het beste uit deze crisis?

“Het Corona-stof is neergedaald, je maakt de balans op. Wat (misschien zelfs wie) blijft er over? Hoe ga je verder? Ik denk dat dit het gesprek van de avond zal zijn in november.” Wilko Klaassen is Country Manager Nederland & België bij payment bedrijf Klarna en sinds 2017 nauw betrokken bij de organisatie van Webhelden. Wilko is realistisch. In de videoconference met alle partners en twee ambassadeurs deelt hij zijn visie. “We zien klanten met teruglopende omzetten en klanten die pieken. Maar voor iedereen in e-commerce blijft het een feit dat deze crisis iets tijdelijks is, en dat je straks als het voorbij is in een compleet nieuwe werkelijkheid verder moet. Met een bij die markt passende strategie en een lange adem. Wie dat gegeven is en wie niet, zal de tijd uitwijzen.”

Josh Veldhuizen verwacht bij het Webhelden Diner te horen dat alle Webhelden hun content marketing blijvend hebben aangepast en opgeschaald. “Juist omdat er nu zoveel mensen veel meer op hun telefoons en andere schermen zitten wil je vaker relevante informatie over je bedrijf posten. Je past je toon en de momenten waarop je post aan, maar mensen, deze kans pak je toch? Wees creatief en vindingrijk, help consumenten om voor jou te kiezen.”

Jeroen Dekker van Active Ants fulfilment haakt in op Wilko: “Heb je een ambitieus plan liggen? Doe het meteen, dan kom je er ook heel snel achter dat het niet werkt óf je hebt veel sneller dan verwacht resultaat wat in een crisis goed van pas kan komen. En probeer daarnaast – juist nu – na te blijven denken over de ‘nieuwe lange termijn’van na de crisis en steek daar ook nu al resources in. Dan moet je er sterk uit kunnen komen.”