“Ik wil grote investeringen doen, maar is dat nu slim?”

De founder van Bax Music (35) is altijd al een van de meest benaderbare Webhelden geweest. Altijd bereid om zijn kennis en zijn resources te delen met andere professionals. Jouw pakketten in zijn vrachtwagens? Geen probleem. Op zoek naar goede mensen? Als Jochanan Bax iemand weet krijg je geheid een berichtje van hem. En ook al heeft hij het rammend druk, nu hordes mensen thuis muziek maken, juist in de Corona-crisis maakt hij extra tijd voor zijn netwerk. Hoe je met Jochanan Bax in contact komt?

“Ik beantwoord de meeste e-mails direct en ik ben altijd eerlijk. Zeg geen ‘misschien’ als ik weet dat het ‘nee’ is. En tegen heel veel dingen zeg ik ‘ja’. Ik ben nieuwsgierig naar de ideeën en de aanpak van anderen, een goed netwerk is een rijkdom. Zeker in deze tijd, nu van iedereen het uiterste wordt gevraagd qua flexibiliteit. Zelf vind ik het ook leuk om met collega-ondernemers te sparren. Dus wie een plan of een vraag heeft, stuur een mailtje of een DM op LinkedIn en als je m’n nummer hebt een appje.”

Iedere week 10% groei

De gevolgen van COVID-19 laten de Zeeuwse topondernemer ook niet ongemoeid. In positieve zin; Bax Music knalt bijna uit z’n voegen. “We zitten op +73% vergeleken met vorig jaar. En het is pas week zeven”. Jochanan licht de onwaarschijnlijk snelle omzetgroei van zijn bedrijf toe: “Het is alleen maar drukker geworden. Iedere week dat de crisis voortduurt stijgt onze omzet met bijna 10%. In week 1 groeiden we 10%, in week 2 werd het 22% en nu in week 7 zitten we dus op 73% groei.” Jochanan (35) kennen we als jonge, avontuurlijke ondernemer met een vrolijke inborst, maar ook als realist. Hoewel het hem voor de wind lijkt te gaan, wil hij daar een kanttekening bij maken. De plussen en minnen van de Corona-crisis volgens de Bax Music-eigenaar op een rij.

Ik ben miljoenen aan het investeren en wil nog wat grote investeringen doen, maar is het slim?

Chill

  • Dat mensen van de nood van het thuiswerken een deugd maken, betekent dat wij meer apparatuur en accessoires verkopen.
  • Tot nu toe kunnen we de groei goed aan.
  • Online maakt de gedwongen sluiting van de winkel in Antwerpen ruimschoots goed.
  • Verbroedering. Wat ik persoonlijk merk, ook in het Webhelden netwerk, is dat iedereen voor elkaar klaarstaat. De leukste initiatieven worden opgetuigd. Ik weet zeker dat wij hier uiteindelijk op alle fronten veel beter uit gaan komen.
  • Ondanks de drukte komt er voor sommige dingen toch opeens tijd. Nu zijn we versneld ons nieuwe warehouse management systeem aan het implementeren. En we bereiden een verdere mechanisering in ons warehouse voor.

Minder chill

  • Omdat werkelijk niets zoals normaal gaat, is het 3 keer harder werken. Je moet allerlei maatregelen nemen en overal 3 x achteraan, ik noem toeleveranciers als voorbeeld.
  • De winkel in Antwerpen is nog dicht.
  • We hebben een behoorlijke dip gehad in toeleveringen, door de uitbraak in China. Dit gaat nu weer goed. Maar toeleveringen vanuit Europa – met name van allerlei randmaterialen zoals dozen, tapes en folies – dat spul heeft mega lange levertijden.
  • Onzekerheid. We gaan nu sky high en dat is top. Maar er zijn natuurlijk geen garanties in het leven en hele grote klanten van ons uit de horeca, leisure en evenementenbranche liggen plat. Wat gaat de toekomst brengen? Ik ben miljoenen aan het investeren en wil graag nog een paar grote investeringen doen, maar is het slim?

Ga op je digitale zeepkist staan

Bax Music verzet tijdelijk de bakens op operationeel gebied, maar een wijziging van de strategie komt er niet. De ondernemer gaat zelf ook monter door, gewoon op de oude voet, van vóór Corona.  En dat raadt hij andere bestuurders ook aan. “Werk hard, eet gezond, sport veel en slaap genoeg! De brandstof voor een gezond bedrijf. Blijf je medewerkers motiveren, ga minimaal één keer per week voor de camera staan en praat met ze. Dat momentje op de digitale zeepkist levert je veel op.”