Hoe pak je de uitrol van een eigen, specialistische bezorgdienst goed aan?

Axel Persoon (29) is founder van Plantsome. Planten, rechtstreeks van de teler bij jou thuis bezorgd. Voor een leuk prijsje, inclusief app voor ‘plantcare’ en een goed gevoel (want duurzaam). De jonge ondernemer staat voor een uitdaging: “Wij willen de gehele plantreis makkelijker en leuker maken, ook de bezorging. Verzenden van planten via de post wordt door onze klanten als betrouwbaar en eenvoudig ervaren, maar her en der kan het beter. Nu kunnen we daar een tweede uitdaging bij optellen: door de Corona-crisis is de vraag naar ons product maal zes toegenomen, terwijl de postbedrijven voor capaciteitsproblemen staan. Wat ik van Pieter Zwart wilde weten: is het slim om nu te investeren in een eigen bezorgoplossing en hoe regel ik dat?”

Minder kartonafval

Axel en zijn compagnon, broer Tom Persoon, weten wel al precies wat zij zouden willen verbeteren aan de outbound logistics van Plantsome. Axel: “De dozen die nodig zijn voor het vervoeren van planten zijn best fors, de consument zit dus met kartonafval. Daar zouden we iets op willen bedenken. Ons product vaart ook niet altijd wel bij vertraging in de bezorging, wat je een onprettig gevoel kan geven als je een plant hebt besteld. We zouden daarom graag meer controle hebben over het bezorgproces.” De ondernemers kennen ook hun eigen beperkingen. “Een eigen bezorgservice kan oplossingen bieden, maar we weten er te weinig van om in te kunnen schatten hoe veel hooi we dan op de vork zouden nemen.”

Schaalbaarheid

“Dat weet je pas als je analyses hebt gemaakt waarin álle onderliggende kosten zijn opgenomen. En dan kan het tegenvallen.” Dat was het antwoord van Pieter Zwart. De Webheld XL drukte Axel ook op het hart om na te denken over de schaalbaarheid van de eigen bezorgdienst die Plantsome in gedachten heeft. De focus van Axel en zijn broer is ten tijde van het gesprek met Pieter al verdeeld. In Nederland lopen ze op dat moment tegen capaciteitsproblemen aan en tegelijkertijd zijn ze bijna zover om live te gaan in Canada, een project waar een half jaar van voorbereiding in zit. Een uitbreiding naar Duitsland is dan ook al deels opgetuigd. Axel: “De Canadese webshop kwam op ons pad, we hoorden dat een bedrijf uit Canada eenzelfde concept wilde lanceren. We zochten elkaar op en besloten het samen te gaan doen. Kijk, we willen in eigen land alles goed voor elkaar hebben, maar mooie buitenlandse kansen willen we ook niet missen.” Pieters adviezen konden niet op een beter moment komen. Axel kan maar één conclusie trekken, het is te vroeg voor een eigen bezorgdienst.

1

Analyseer de schaalbaarheid en alle kosten (ook de onderliggende) van een eigen bezorgdienst.

2

Doe het niet te vroeg.

3

Als je het gaat doen, begin dan ook direct met upselling via je bezorgers. Je verdient een beetje van de kosten terug én marketingtechnisch is het een goede zet.

“Pieter was hetzelfde als in z’n filmpjes, volgens mij is hij altijd wel zichzelf”

Welke stappen heb je na het gesprek met Pieter gezet?

De nieuwe analyses van de kostprijs en onderliggende kosten zijn klaar. De voorlopige conclusie is dat we het nog niet zelf hoeven te doen, dat we nog met partners kunnen blijven werken.

In hoeverre heeft het gesprek met Pieter je beslissingen beïnvloed?

Mijn beeld van het positieve effect dat een eigen bezorgservice op klanttevredenheid en naamsbekendheid heeft is versterkt. Het gesprek heeft mij ook even doen pauzeren. De tijd hebben we gestoken in heranalyse van de plannen.

Heb je een ander beeld van Pieter nu je hem hebt gesproken?

Eigenlijk niet, Pieter kwam hetzelfde over als in de video’s van Coolblue. Volgens mij is hij gewoon altijd zichzelf, wat ik wel kan waarderen. Ik was wel erg onder de indruk dat hij zo snel tijd hiervoor vrij heeft gemaakt, al helemaal in zo’n hectische periode. Daar heeft hij zeker punten mee gescoord bij mij.

Is er een kans op een samenwerking tussen Coolblue & Plantsome? Krijg ik straks een deal voor een thuiswerkplant bij aanschaf van een monitor?

Haha, mocht Coolblue daar ooit voor open staan dan zou ik dat erg gaaf vinden. Maar met Pieters advies, met de tijd die hij voor mij nam, ben ik al enorm blij. Misschien kunnen we ons gesprek nog eens voortzetten als deze Corona-situatie weer voorbij is. Er was vanuit mijn kant een leuke klik.

Match-o-meter

Axel: “95% match!” Pieter: “XX% match!”

Gaan jullie nog een keer afspreken

Axel: “Misschien bij Webhelden?” Pieter: “Ja, ik ben erbij 5 november.”

Kans op samenwerking

Axel: “Ik kan wel een paar plantaardige inhakers bedenken voor thuiswerk artikelen van Coolblue.”
Pieter: “Kom maar op, wie weet vind ik er een leuk.”

“Ik ben nooit bang om een collega ondernemer om raad te vragen, ze gaan er echt niet meteen met je idee vandoor.”

De Coolblue topman heeft een broertje dood aan de meeste netwerkevenementen, maar waardeert een goed netwerk an sich. Pieter beoefent de sport van het netwerken alleen op het hoogste niveau. Zo presenteerde hij hét ING netwerkevent Business Boost Live in Rotterdam Ahoy. In 2018 regelde hij persoonlijk zijn eigen editie van het Webhelden Diner. Axel is ook een ras-netwerker: “Ik vraag graag een andere ondernemer om advies. Zelf vind ik het ook gaaf om op mijn beurt mee te denken met een ander. Het helpt wel om dit dan ook te faciliteren, zo run ik zelf twee ondernemersclubjes. We spreken elke maand af.”