Door dik en dun: Webhelden & Klarna

“We geloven in je. Ga het maar regelen, wij doen mee.”

Wel een netwerk, maar geen middelen. Geen netwerk, maar middelen zat om dat op te tuigen. In een notendop is dit waarom Klarna – in 2013 in Nederland voor enkelen bekend als ‘online bank uit Zweden’ – en ik wel oren hadden naar een samenwerking in de vorm van een evenement. Het was 2013 en ik wilde mijn boek ‘Webhelden’ lanceren met een betekenisvol feest. Dit was mijn tweede titel en ik kon op m’n klompen aanvoelen dat ik harder zou moeten werken voor de promotie ervan, dan eerder met ‘Internetgodinnen’. Toen dat verscheen, wilde iedereen in Nederland een webshop. E-commerce maakte de eerste stijle groei door. Internetgodinnen was overal. Op het nieuws, in de gratis treinkrant en op Twitter. Webhelden zou andere koek worden.

Want in 2013 waren de omstandigheden om succesvol te worden in e-commerce anders. Uitdagender. In de media was ook het nieuwtje er van af. Hoe krijg je zonder gratis publiciteit tóch aandacht voor je boek, onder een specifieke doelgroep? Er moest een feest komen met 50 webshop-prominenten met veel Twitter-volgers. Die bazen waren natuurlijk heel wat gewend qua luxe, dus de locatie moest wow zijn. Mijn uitgever zou het bonnetje wel oppakken. Ik nodigde de Webhelden uit het boek vast uit. Tegen al m’n droomgasten zei ik dat hun concurrent ook zou komen. Dat werkte een keer of 10 en daarna belde ik de 10 concurrenten écht, om weer hetzelfde te zeggen. Had ik al 20 Webhelden op RSVP. En toen… belde de uitgever dat het budget voor de avond tweehonderd euro was.

Niklas Adalberth, co-founder van Klarna zou invliegen voor een keynote. Toen wist ik dat Webhelden iets zou worden. 

by Kenneth Diaz

Zelf had ik de naam Klarna wel horen vallen, maar payments werden toen nog amper als mogelijkheid voor conversieverbetering gezien. Als je iDeal en creditcards accepteerde was het wel best. Op aanraden van Patrick Kerssemakers, toen eigenaar van fonQ, verdiepte ik me in de Zweedse niche speler. En ik belde hun marketeer voor de Benelux, een Duitser die mijn steenkolen Deutsch wel erg enthousiast aanhoorde. Of zij misschien een NL feestje met top e-commerce ondernemers wilden sponsoren? Aber natürlich! Of ik het een week later voor de kersverse Countrymanager Netherlands wilde pitchen, in Amsterdam.

Zo kwam het dat mijn uitgever en ik een dag of vijf later tegenover een zeer knappe Zweed zaten. Die wilde precies weten wat ik voor ogen had met het event. De rode draad ervan, geen pers, geen verkopers en alléén 50 decision makers aan tafel, sprak hem enorm aan. Toen ik de gastenlijst liet zien ging hij overstag. “I’ve seen your LinkedIn, I’ve spoken to some people you work with. We trust you, go set it up.” Dat dit de start zou zijn voor een samenwerking die al bijna 10 jaar duurt, wisten we toen nog niet. Het leukste van dit verhaal over de founding partner van het Webhelden Diner is dat we elkaar vanaf het begin óveral bij hebben betrokken.

Van Zweedse fintech cowboys naar een miljardenbedrijf. Klarna is één van de Zweedse unicorns. De andere twee zijn Spotify en Skype.

De Klarnauten waren een stel jonge Zweedse cowboys van een – in volwassen e-commerce markten – gierend succesvolle fintech start up. Ze brachten veel kennis naar Nederland. Maar de jongens die ik leerde kennen moesten hier, als betrekkelijk zelfstandig opererende Nederlandse tak, meegroeien in een lokale markt. We hielpen elkaar. Ik regelde etentjes en andere netwerkzaken voor Henrik de Knapperd. Hij regelde dat zijn baas, Klarna founder Niklas Adalberth uit Stockholm naar The College Hotel kwam om te spreken bij het eerste Webhelden Diner. Toen zijn vlucht geboekt was heb ik wel even mijn moeder gebeld. Op dat moment wist ik dat Webhelden iets zou worden.

Corona. Mark Rutte veegde 14 mei van het tableau. Geen Webhelden Diner. Ook nu zei Klarna: we vertrouwen je, doe maar wat je goed lijkt. 

by Kenneth Diaz

Flash forward naar 2020. Al sinds ik in e-commerce werk, werd dit jaar genoemd als hét jaar van de toekomst van onze sector. Er is een commissie geweest die Shopping 2020 heette. Hier moest iedere webwinkelier de stip op de horizon zetten. In 2020 zou het internet de tweede natuur van iedere consument zijn en voor dit annus mirabilis moest je voorbereid zijn.

De waarheid is dat 2020 inderdaad een jaar vol wonderen is. Maar het zijn niet de wonderen die onderzoeksprogramma Shopping 2020 toen voorspelde. Misschien ook wel, maar ze komen met een wel heel pittig prijskaartje. Ja, veel e-commerce ondernemers groeien door de toegenomen vraag wegens Corona sneller dan het licht. En ja, de posterijen kunnen de volumes niet aan. Maar de macro-economische gevolgen en de maatschappelijke naweeën gaan we nog heel lang voelen, en ook de succesvolste Webhelden gaan dit merken.

Hoe onder andere Bax Music en Omoda daarmee omgaan lees je in hun interviews op Webhelden.nl. Op de avond dat Mark Rutte en zijn doventolk een verlenging van de restricties aankondigde, werd wat we al vreesden bevestigd, geen enkel evenement kon nog doorgang vinden. Gelijk ging mijn telefoon. Wilko Klaassen, sinds twee jaar aan het roer bij Klarna Nederland en België, wilde het hebben over Plan B. Dit lag in grote lijnen klaar, maar nu moest hij het ook gaan afstemmen met zijn team. Ik verwachtte een moeilijker gesprek dan de doorgaans positieve talks die ik met hem heb. Maar ook nu, onder klote omstandigheden, bleef de toon monter. Wilko baalde dat het event lang moet worden uitgesteld, maar gaf aan dat hij vertrouwde op mijn creativiteit om er toch goed invulling aan te geven. De komende maanden ga ik dat samen met een aantal Webhelden, met Klarna en de andere partners doen op deze site. En op 5 november gaan we het keihard vieren.