BERT BEDACHT DE LEASE-JEANS: De allergroenste Webheld spijkert je bij

Het nieuwe normaal in de kledingindustrie? Het einde van de wegwerp-jeans zou een mooi begin zijn.

Bert van Son (58) had al twee kinderen grootgebracht, een internationale carrière achter de rug en hij zat er warmpjes bij. Zijn derde kindje en grote liefde MUD Jeans zou hem zijn vermogen en zijn relatie kosten, maar dat wist hij niet toen hij in 2012 aan het avontuur begon. Inmiddels maakt zijn circulaire denim brand sinds twee jaar een bescheiden winst en gaat zijn Lease-a-Jeans concept de hele wereld over. Van Son geeft overal op aarde lezingen over de missie van MUD Jeans.

“Nu effe niet natuurlijk, maar ja ik spreek graag over onze werkwijze omdat fabrikanten ons zoveel mogelijk moeten gaan kopiëren. Dat is de enige manier waarop onze ideologie op grote schaal realiteit kan worden.” De aanpak van Van Son is uniek en voor MUD Jeans voorzichtig succesvol te noemen, maar circulaire denim en de hele keten hebben nog een lange weg te gaan. Marketingbudget is er niet, dus Bert pakt ieder podium. Webhelden kan hij toevoegen.

“In 33 steden zijn onze fietskoeriers bereid om te wachten terwijl jij je broek past. Scheelt weer in de retouroperatie.” 

MUD Jeans zijn circulair. Koop of lease je een spijkerbroek zoals de Skinny Hazen of de Relax Fred, dan zitten je billen hip verpakt in een broek van 40% gerecycled denim. 100%  post consumer waste is Berts eerstvolgende doel. Daarvoor moeten kopers én leasers hun broeken na gebruik terugsturen. “Je krijgt statiegeld: tien piek korting op je volgende jeans of spijkerjack. Jouw gebruikte denimwear trekken we uit elkaar en van de vezels maken we nieuwe jeans.”

De titel ‘benefit corporation‘, een wereldwijd erkende certificering, krijg je niet zomaar. MUD Jeans mag zich scharen in het rijtje van Tony Chocolonely en Ben & Jerry’s omdat Bert er bijvoorbeeld voor zorgt dat alle mensen in de keten eerlijk behandeld en beloond worden. Voor stoffen als PP Spray en het waterverspillende stonewashen zijn duurzame vervangers gevonden. “Een b-corp word je alleen als je ál je processen ontwerpt met mens en planeet in gedachten.”

Voor een echt circulaire economie moeten we van bezit naar gebruik. De enige methode die voorkomt dat bepaalde onmisbare grondstoffen straks voorgoed op zijn.

Wie zijn de mensen die hun jeans leasen? “Dat ben jij misschien wel, Suzan. Denk jij wel eens: misschien vanavond geen vlees. Trek je jouw kindje liever iets van duurzame stof aan dan kleding van polyester. Als je zulke gedachten hebt, dan behoor je al tot de doelgroep. Je wilt goed, eerlijk en duurzaam, maar je wilt er niet voor naar een geitenwollensokken-winkel. Zo’n 35% van de Nederlanders denkt net als jij en daarom heeft bijna elk groot modebedrijf nu érgens een groen labeltje op geplakt.” Generation Z accepteert het ‘user versus owner’ concept moeiteloos. Bert: “Die zijn dit gewend door bedrijven als Uber. Voor de kinderen van deze generatie hoop ik dat alle merken de overstap naar het business model van leasing en lidmaatschap maken.”

We willen modefabrikanten over de hele wereld kennis laten maken met onze circulaire aanpak. Met als doel dat ze ons gaan nadoen.

Bert en zijn MUD Jeans team timmeren hard aan de weg. Om publiciteit zit het label niet verlegen en via grote resellers als Zalando bereikt MUD Jeans denim lovers uit heel Europa. “We verkopen nu in 28 landen. Met de komst van mijn wing man Dion Vijgeboom kon ik echt stappen zetten. Bij 10 miljoen euro omzet gaan we allemaal reizen, zodra dit weer mogelijk wordt. Om andere modefabrikanten over de hele wereld kennis te laten maken met onze circulaire aanpak. Met als doel dat ze ons gaan nadoen. Dat ze inzien dat de baten de kosten meer dan overstijgen, zeker op de lange termijn. De termijn waarin mijn kleinkinderen straks opgroeien.”

Wie in Berts voetsporen wil volgen, moet begrijpen dat het hebben van een lange adem en een financieel gezonde basis noodzakelijk is. Wil je gewoon lekker snel veel geld verdienen, dan kun je beter in de huidige kledingindustrie blijven. “Een betekenisvol merk kost je heel lang heel veel, wij moeten het bij alles met een beetje minder doen. We lanceren dus minder collecties en kleine collecties. En we zeuren niet over onze lagere salarissen. Fair trade en groen, het is op dit moment helaas nog steeds een kostbaar ideaal.” Voor Bert is het de moeite waard gebleken. “Wij maken nu winst die we herinvesteren in een toekomst vol belofte.”